Počet zobrazení této stránky: 298
Něco málo k učení
Publikováno: 14. března 2021, 12:38Sekce: Život s bílou holí
V doplnění posledního dílu podcastu Rande naslepo mě ještě napadlo, že by se šiknul článek o tom, jak to vlastně je s učením nevidomého. A teď myslím takové to klasické šrocení, protože navzdory tomu, že školu mám zdárně již pár let za sebou, čekají mě velké advokátní zkoušky, takže téma je pro mě pořád aktuální. Ono samozřejmě základ je takový téměř již "tradiční" - úspěchem jsou dnešní moderní technologie v oblasti IT, ale jaký to má dopad na "studenta"?
Tak předně ten, že vše vnímá primárně sluchem. hodně lidí si myslí, že si proto "musíme" mnohem víc věcí pamatovat, protože se na ně nemůžeme jen tak "mrknout" a osvěžit si je. Faktem ale je, že odečítačem recitovaný text nese stejnou informaci jako ten tištěný. Staré úsloví sice říká, že je lepší jednou vidět, než desetkrát slyšet, ale vzato kolem a kolem, když se soustředíte na obsah textu, nakonec dostanete stejnou informaci.
Podobně je to se strukturou. Když se učím na počítači, jedu kurzorem po řádcích, odstavcích, buňkách tabulky a jakýchkoliv jiných prvcích, jako by je vidící projížděl očima. Jasně, nemůžu si dovolit ten luxus podívat se jen na konec věty, když začátek je zbytečná "omáčka", ale to zas není až tak moc zdržující.
A když jsme u zdržování, tak ani myšlenka, že odečítačem se veškeré učebnice, skripta, články a další texty čtou pomaleji, ve skutečnosti není pravda. Když jsem byl na vysoké, měnil se občanský zákoník a na jednu jeho část nebylo napsané nic kromě jedné osmisetstránkové učebnice. Ta šla naštěstí najít i v digitální podobě, jak tomu u současných knížek bývá. A tak jsem ji díky tempu odečítače přelouskal za jediný den... tedy asi za šestnáct hodin mezi probuzením a usnutím z vyčerpání. Nebylo zbytí - zkouška byla za dveřmi. Jestli to mělo efekt? Nemůžu říct, že bych si zapamatoval všechno,ale zkoušku jsem udělal, takže nějaké vědomosti tam alespoň na tu krátkou dobu zůstat musely.
Takže když to shrnu, tak učení se pomocí počítače, odečítače a zvuku je jiné, ale není ani horší ani lepší než pročítání stovek stran textu očima. Ani v účinnosti, rychlosti nebo únavnosti. A samozřejmě ani v náročnosti obsahu učiva. Tak snad jsem i tuto stránku studií objasnil a můžu se po sepsání článku na blog i na tento týden opět ponořit do přípravy na zkoušky. :-/ Mějte se krásně a na viděnou příště!
Odkazy ke sdílení:
Facebook, Twitter, Google+, EmailOdkaz na tento článek: