Matesův pohled

Počet zobrazení této stránky: 298

Skvělý pomocník jménem Vysílačka pro nevidomé

Publikováno: 30. dubna 2019, 12:00
Sekce: Život s bílou holí

V návaznosti na článek o orientaci s bílou holí jsem se rozhodl popsat jednu ze mnou nejvyužívanějších a nejvychvalovanějších pomůcek pro nevidomé a slabozraké. Vysílačku pro nevidomé, zkráceně zvanou pouze jako "VPN" nebo "ovladač VPN". Tahle vychytávka je totiž neocenitelným pomocníkem pro orientaci ve městě, je odpovědí na spoustu dotazů, které dnes a denně dostávám od kolemjdoucích, a navíc je i určitým důkazem, jak velmi daleko je naše republika v bezbarierových přístupech přinejmenším pro zrakové handicapy.

Tahle malá krabička, jejíž vnitřnosti mohou být zabudovány i v orientační holi (ohledně holí viz tento článek), je totiž vysílačkou, která aktivuje spoustu různých zvukových navigací. Má šest tlačítek s hmatovým označením, aby bylo jasné, kde začíná jednička. A každé tlačítko vyšle signál, který aktivuje různé druhy zvukové navigace. Pojďme si to teď probrat od začátku:

Tlačítko jedna spouští orientační majáky na veřejných prostranstvích jako jsou nádraží, zastávky, úřady nebo třeba pošta. Tyto majáky bývají umístěné nade dveřmi, u zastávkových označníků, východů, schodišť nebo výlezů nástupišť. Ve větších městech jich bývá více - například celé Brněnské nádraží i s podchodem a nástupišti tramvají... tedy pardon, šalin, je velmi dobře ozvučené. Když na VPN stiskneme jedničku, majáček pípne a nahlásí, co označuje. Například: "Druhé nástupiště, stanice Brno, hlavní nádraží" nebo v poslední době mnou využívaný: "pošta, Hradec Králové 2". Díky tomu se jde rychle zorientovat, najít správné nástupiště nebo vstup do podchodu.

Tlačítko 2 souvisí s tím prvním, jelikož aktivuje tytéž majáky co jednička, ale s rozšířeným popisem. Maják tak prozradí i detaily o okolí, což se hodí zejména v místech, která neznáte. Třeba zmíněný maják nad schodištěm podchodu nádraží může po ohlášení, že jde o druhé nástupiště, při stisknutí tohoto tlačítka dodat něco jako: "Před vámi je schodiště dolů s jedním odpočívadlem. Dole pod schodištěm vlevo je přístup k nástupištím tři a čtyři, vpravo přístup k nástupišti jedna a vstup do nádražní haly." *

A jdeme k tlačítku 3, které využívám ze všech úplně nejčastěji. Toto tlačítko totiž slouží k ohlášení linky a směru MHD. Možná jste sami někdy zaregistrovali, že když na zastávku přijel autobus, trolejbus, šalina nebo tramvaj ( ;-) ), ozvalo se cinknutí a z reproduktoru nad prvními dveřmi, o kterém jste možná dosud neměli ani tušení, se ozvalo hlášení jako: "Linka jedna, směr Ečerova." A zde se nachází odpověď na otázku, jak může člověk bez pomoci zraku zjistit, jaký mu zrovna jede spoj. Z mé vlastní zkušenosti fungují ovladače v krajských městech a některých okresních. Dopravní podniky zavádějí potřebné technologie stále víc a víc a můžeme jen doufat, že budou časem ještě rozšířenější.

Čtyřka opět souvisí s trojkou, protože se týká MHD. V případě, že mi totiž dopravní prostředek nahlásí linku, kterou potřebuji, není vždy jednoduché se po téhle prodlevě ještě včas dostat ke dveřím, nehledě na situace, kdy se na ostrůvku tlačí davy lidí. Při stisknutí čtvrtého tlačítka se ale řidiči ozve v kabině hlášení. Jednou jsem ho zaslechl, protože jsem byl blízko vstupních dveří, a tuším, že zní nějak jako: "Nástup nebo výstup nevidomého." Díky tomu se řidič dozví, že jste vůbec na zastávce - což v davu nemusí být vždy vidět - ale hlavně, že skutečně chcete nastoupit. Obdobně by myslím toto tlačítko mělo dát vědět řidiči, že hodláte vystoupit na příští zastávce na znamení, ale popravdě jsem si to nikdy netroufl riskovat a vždycky jsem nakonec raději našátral někde kolem tlačítko k této signalizaci určené.

Tlačítko páté má využití jak kde. SLouží totiž k aktivaci zvukové signalizace semaforů. Jistě jste si všimli, že semafory cvakají. Možná i víte, že pokud svítí zelená, cvakají rychle, v opačném případě cvakají pomalu. Není to ve světě běžné a při cestách do zahraničí jsem se s takovou signalizací vlastně asi jinde nesetkal. Je to šikovné a spoustu semaforů cvaká pořád. Je ovšem pochopitelné, že lidi bydlící u křižovatek to může rušit. Zejména po ránu nebo večer, kdy jinak není na silnici takový ruch, nebo pokud vám okno vede přímo k semaforu pro chodce. Z toho důvodu je signalizace u některých semaforů vypnutá a páté tlačítko na VPN ji asi na dvě nebo tři minutky zapne. Funguje to tak zejména ve velkých městech jako je Praha nebo Brno. V menších městech většina semaforů cvaká stále, jelikož byla tato signalizace patrně zavedená dříve, než se rozšířil systém VPN. Bohužel jsou ale i dodnes také křižovatky, které ozvučené nejsou a zapnout nejdou.

A dostáváme se k šestému a poslednímu tlačítku, které aktivuje digitální cedule na moderních zastávkách MHD a nádražích. Ty pak nahlas odrecitují to, co je na nich aktuálně napsáno, tedy spoje, jejich směr a čas odjezdu. Nefunguje to příliš často, ale větší města na novějších zastávkách už tyto digitální ukazatele zavedla, takže alespoň zastávky na hlavních nádražích, terminálech MHD nebo moderní zastávky v centru Prahy takto využít jdou. Z vlakových tabulí mám osobně odzkoušenou pouze odjezdovou tabuli v podchodu na vlakovém hlavním nádraží v Brně, jinak jsem s tím nesetkal.

Ovladač umí ještě mnohem více triků, ale tohle jsou ty, které využívám nejvíc. Pokud vím, může například zapípat nad vstupem do MHD, abyste ho snáz našli, aktivovat číslo na poště nebo úřadě, takže nemusíte hledat lísteček a osobu, co vám ho přečte, nýbrž vám ve správný čas zapípá příslušná přepážka, a další skvělé vychytávky. Také v Praze ohlásí, který eskalátor je v pohybu a jestli nahoru či dolů nebo kde dole pod schody do metra vede linka kterým směrem. Je toho zkrátka dost a je parádní, že to funguje. Přitom ani netušíme, na co můžeme být jako Češi hrdí, protože kromě Slovenska a několika míst v Německu a Rakousku tenhle systém nikde jinde na světě neexistuje. A v celostátním rozsahu - pokud vím - je používaný právě jen u nás a na Slovensku. Přitom je v zásadě jednoduchý a praktický, nikoho neruší a pomáhá tam, kde bych musel jinak shánět pomoc ostatních. A přestože mám rád seznamování s novými lidmi, stane se někdy, že jste třeba na zastávce úplně sami, a pak je to horší.

Abych jen nechválil, navzdory genialitě má i tenhle systém své mouchy. Jak už jsem naznačil, ne všechny prostředky MHD ho podporují, navíc i ve městech, kde vysílačky fungují bez problémů, najdete soupravu, která má reproduktor nebo majáček rozbitý, takže jste najednou namydlení. Také ovladačem nelze nikam mířit, takže signál je prostě vyslán všemi směry, což někdy působí chaos, když na větších zastávkách spustí všechny tramvaje v okolí nebo zarecituje pět označníků a majáčků nad schody najednou. Jinde zas dosah není dostatečný a musíte chvíli tápat naprázdno, než signál dosáhne tam, kam potřebujete. I tak je tahle šikovná krabička za pár stovek ale neocenitelným pomocníkem všech, kteří si nepřečtou cedule, čísla linek, časy odjezdů nebo nenajdou podchody a východy. Snad jsem vám tedy objasnil některé otázky. Dejte mi vědět, co vy na to a zas někdy příště na viděnou!

Odkazy ke sdílení:

Facebook, Twitter, Google+, Email
Odkaz na tento článek:


Diskuze

Jméno:
Příspěvek

Protispamová kontrola: Napiš číslo aktuálního roku.